Menu

Blog Detail

Het draaiboek op jullie bruiloft: Alles wat je moet weten

HET DRAAIBOEK OP JULLIE BRUILOFT:

ALLES WAT JE MOET WETEN 

Een draaiboek op jullie bruiloft is très importante en daarom moet je hier veel aandacht aan geven. Samen met je verloofde willen jullie dat alles zo goed mogelijk verloopt op de bruiloft en daarom is het wel zo slim om een draaiboek te maken, zodat jullie een duidelijk overzicht hebben. Dit zal ongetwijfeld veel stress voorkomen tijdens jullie big day! Alleen hoe maak je een draaiboek dat precies past bij jullie bruiloft? In deze blog vertellen wij je alles over een trouwdraaiboek en hoe je er zelf eentje kan maken.

Wat is een draaiboek?

In een trouwdraaiboek staat de complete planning van jullie bruiloft tot aan het kleinste detail beschreven. Wat gebeurt er wanneer? Op welk tijdstip moet je waar zijn? Het hebben van een draaiboek is handig voor jullie, maar ook voor de gasten. Zo weten zij precies wat ze kunnen verwachten en kunnen daar dan op inspelen. Natuurlijk kunnen er altijd dingen gebeuren die jullie onmogelijk hadden kunnen voorzien, maar desondanks is een draaiboek toch een handige richtlijn om jullie en de gasten gedurende dag aan vast te houden. Ga er dus niet van uit dat de dag precies loopt zoals in jullie draaiboek beschreven staat en zorg voor de zekerheid voor wat speling om stres te voorkomen.

 


Draaiboek voorbeeld

Hieronder geven wij een voorbeeld van de inhoud draaiboek, zodat je een beetje kan zien hoe je de dag in kan delen. Natuurlijk staat niet aller hier in beschreven, zoals de fotoshoot, het klaarmaken en het ontbijt. Vergeet alsjeblieft niet om deze dingen in je draaiboek te zetten! Zelfs de kleinste detail, zoals het naar het toilet gaan of het bijwerken van je bruidskapsel telt mee. Houd ook rekening met reistijd en uitloop van sommige activiteiten. Dit voorbeeld geef een indicatie van hoe veel tijd de verschillende onderdelen in beslag nemen.

 

12.30 uur

Aankomst gasten

 
 

13:00 uur

Entree bruidspaar

 
 

13:15 uur

Begin huwelijksvoltrekking

 
 

14:15 uur

Einde huwelijksvoltrekking

 
 

14:30 uur

Bruidstaart en toost

 
 

15:15 uur

Bubbels!

 
 

16:00 uur

Gelegenheid om op te frissen

 
 

17:00 uur

Begin diner

 
 

19:30 uur

Einde diner

 
 

19:45 uur

Gelegenheid om op te frissen

 
 

20:15 uur

Time to party!

 

 

Ziet jullie bruiloft er compleet anders uit? Maak je geen zorgen, je kan ook helemaal zelf een draaiboek samenstellen!

Draaiboek maken: 4 stappen

1. 

Denk aan alle verschillende activiteiten

Hoe willen jullie dat de dag er uit ziet? Wat gaan jullie allemaal doen? En welke onderdelen zijn erg belangrijk om op te schrijven? Denk bijvoorbeeld aan de onderdelen genoemd in het voorbeeld zoals de receptie, de bruidstaart en het diner. Maar denk ook aan de wat minder grote onderdelen zoals het naar de wc gaan en het bijwerken van je make-up en haar. Hebben jullie echt alles opgeschreven en zijn jullie niks vergeten? Dan kunnen jullie verder met stap 2.

 

2.

Zet de activiteiten in de juiste volgorde

Willen jullie je eerst opfrissen voordat jullie de bruidstaart aansnijden? Of liever andersom? Denk goed na over de volgorde van alle onderdelen en schrijf de uiteindelijke volgorde alvast op. Houd nog geen rekening met de tijd, want dat komt later. Voor nu is het erg belangrijk dat de volgorde vooral logisch is en jullie een algemeen idee hebben van de planning.

3. 

Houd rekening met de tijd 

Bij stap 3 wordt er gekeken naar de tijdsduur van alle verschillende onderdelen. Schat de tijd ruim in, zodat jullie niet hoeven te haasten. Vinden bijvoorbeeld de receptie en het trouwfeest op verschillende locaties plaats? Denk dan aan de eventuele reistijd

 

4.

.

Verdeel de verschillende rollen op je bruiloft

De laatste stap is het verdelen van rollen. Nadat je de volgorde en de tijd hebt bepaald, kun je in je draaiboek zetten wie waar moet zijn op welk moment. Heb je bijvoorbeeld erbij gezet wanneer je graag je make-up bij wilt werken? Zet dan je styliste erbij. Of staat erin wanneer je naar de wc wil gaan? Vraag dan om hulp van iemand die je kan helpen met het vasthouden van je trouwjurk. Zet bij elke activiteit wie er allemaal verantwoordelijk is.

 

Pink and Red Roses Centerpiece Near Silverwares

Post Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *